Metoder og faglige tilgange
I hele Center for Handicap har vi fokus på borgerens trivsel og indefra perspektiv.
Det faglige fundament består af metoden LA2 og den systemisk anerkendende tilgang, hvor Åben Dialog netværksmøder anvendes, og vi arbejder med feedback som en anerkendende samarbejdsform.
- Vi anvender bl.a. neuropædagogiske screeninger og teknologi til at forløse borgernes potentialer.
- Vi har fokus på, at den pædagogfaglige- og den sundhedsfaglige indsats går hånd i hånd og vi har fokus på faglig dokumentation af begge områder.
- Vi anvender en høj grad af supervision, både i form af fag- og kollegial supervision
Alle medarbejdere i Center for Handicap skal igennem et 3 dages uddannelsesforløb i low arousal (LA2).
Om low arousal - LA2
LA2 er et meget praktisk og konkret redskab, som vi bruger i samarbejdet med borgerne. LA2 har fokus på, hvordan fagprofessionelle gennem egen adfærd kan støtte borgerens trivsel og forebygge, at borgerne kommer i affekt. Materialet i LA2 er bygget op omkring tre niveauer:
Forebyggelse > Min Trivselsplan/Trivselsplan for fagprofessionelle
Håndtering > Min Tryghedsplan/Tryghedsplan for fagprofessionelle
Læring > Min Læringsplan/Læringsplan for fagprofesionelle
- I Center for Handicap har vi udarbejdet skræddersyede LA2 kurser, som alle nye medarbejdere skal igennem. Kurserne giver et fagligt løft til alle medarbejdere og taler rigtig meget ind i både den tænkning, der er om kerneopgaven, og om at se borgerne med den forskellighed, de alle sammen har. Med de skræddersyede LA2-kurser får vi konkrete kommunikationsværktøjer og skemaer, der passer godt ind i vores dokumentationssystem.
Forskelligt personale – samme ydelse
Det er vigtigt, at medarbejderne kan gå til en opgave med en ensartet fortolkning af borgernes signaler, så de kan forvente samme indsats, uanset hvilken medarbejder, der er omkring dem:
- Ved at bruge værktøjerne fra LA2 får vi lagt en fælles linje og får et fælles sprog, som alle – både medarbejdere, borgere og pårørende - kan forstå. Det giver større overskud til den enkelte borger, færre konflikter og mere tryghed.
Vi har fokus på trivselsplaner, tryghedsplaner og læringsplaner, som hjælper os med dels af forebygge borgeres mistrivsel, samt at lære af situationer med mistrivsel eller borgere der kommer i affekt.
Medarbejderne kan have stor glæde af at udfylde tryghedsplaner på sig selv:
- Mange kender sig selv i yderpunkterne, men hvis jeg skal arbejde ind i et godt arbejdsmiljø, hvor jeg selv er ansvarlig for trivsel, kræver det at jeg kan melde ud til mine kolleger, hvis jeg fx har brug for støtte. Jeg er blevet meget bevidst om, hvor vigtigt det er, at jeg selv er i balance, for at jeg kan give den bedste ydelse til borgerne og forløse deres potentiale – som jo er vores kerneopgave.