Metoder og faglige tilgange
Vi mener, at hver borger skal være vejviser i sit eget liv, og at deres drømme om et meningsfyldt liv er en central del af vores arbejde.

En solid faglig tilgang
Pædagogiske metoder
Vores tilgang er baseret på Low Arousal (LA2), som hjælper med at forebygge og håndtere konfliktsituationer gennem ro, tryghed og forståelse. For at sikre en ensartet og høj faglig standard gennemgår alle medarbejdere et kursus i LA2, så vi arbejder ud fra samme tilgang i hele organisationen. Vi supplerer med neuropædagogiske screeninger for at tilpasse støtten til den enkelte borgers behov.
Teknologi som støtte i hverdagen
Velfærdsteknologiske hjælpemidler er en naturlig del af vores arbejde. De understøtter borgernes selvstændighed og giver mulighed for en mere autonom hverdag.
Sundhed og trivsel i fokus
Borgerens trivsel afhænger både af den pædagogiske støtte og en målrettet sundhedsfaglig indsats. Derfor arbejder vi med en kombination af pædagogisk støtte og sundhedsfaglig omsorg, så vi sikrer en helhedsorienteret tilgang til udvikling og livskvalitet.
Faglig udvikling og supervision
For at sikre høj faglig kvalitet og løbende udvikling arbejder vi systematisk med faglig og kollegial supervision. Det giver mulighed for sparring, refleksion og vidensdeling, så vi hele tiden kan styrke vores indsats.
Om LA
LA2 er et meget praktisk og konkret redskab, som vi bruger i samarbejdet med borgerne. LA2 har fokus på, hvordan fagprofessionelle gennem egen adfærd kan støtte borgerens trivsel og forebygge, at borgerne kommer i affekt. Materialet i LA2 er bygget op omkring tre niveauer:
- Forebyggelse: Min Trivselsplan/Trivselsplan for fagprofessionelle
- Håndtering : Min Tryghedsplan/Tryghedsplan for fagprofessionelle
- Læring : Min Læringsplan/Læringsplan for fagprofesionelle
I Center for Handicap har vi udarbejdet skræddersyede LA2 kurser, som alle nye medarbejdere skal igennem. Kurserne giver et fagligt løft til alle medarbejdere og taler rigtig meget ind i både den tænkning, der er om kerneopgaven, og om at se borgerne med den forskellighed, de alle sammen har. Med de skræddersyede LA2-kurser får vi konkrete kommunikationsværktøjer og skemaer, der passer godt ind i vores dokumentationssystem.
Forskelligt personale – samme ydelse
Det er vigtigt, at medarbejderne kan gå til en opgave med en ensartet fortolkning af borgernes signaler, så de kan forvente samme indsats, uanset hvilken medarbejder, der er omkring dem:
Ved at bruge værktøjerne fra LA2 får vi lagt en fælles linje og får et fælles sprog, som alle – både medarbejdere, borgere og pårørende - kan forstå. Det giver større overskud til den enkelte borger, færre konflikter og mere tryghed.
Vi har fokus på trivselsplaner, tryghedsplaner og læringsplaner, som hjælper os med dels af forebygge borgeres mistrivsel, samt at lære af situationer med mistrivsel eller borgere der kommer i affekt.
Medarbejderne kan have stor glæde af at udfylde tryghedsplaner på sig selv:
Mange kender sig selv i yderpunkterne, men hvis jeg skal arbejde ind i et godt arbejdsmiljø, hvor jeg selv er ansvarlig for trivsel, kræver det at jeg kan melde ud til mine kolleger, hvis jeg fx har brug for støtte. Jeg er blevet meget bevidst om, hvor vigtigt det er, at jeg selv er i balance, for at jeg kan give den bedste ydelse til borgerne og forløse deres potentiale – som jo er vores kerneopgave.
Læs historie om mini- OL i LA2
En festlig temadag
Den 13. marts afholdt vi mini-OL . Det blev en herlig dag med samarbejde, faglighed og LA2 i fokus